Saturday 17 January 2015

Lazy Eyes Atau Mata Malas, Merbahaya Ke???

Assalamualaikum,

Rasanya lama betul akak tak berblogging, rasa rindu lak. Harini akak bawak anak-anak pergi check mata kat Optometrist, masing-masing cakap dah tak nampak apa yang cikgu tulis kat papan putih. So nak tak nak kenalah jugak bawak diaorang pergi check mata. Now 3 dara pingitan (termasuklah mama dia ni) hihi...semuanya berkaca mata. Bab kata orang kerosakan mata ni juga di sebabkan jugak oleh keturunan, tapi akak rasa depa ni terlebih tengok laptop atau handphone ni.

Masa pergi check tu, Optometrist adalah bagitau yang kalau lambat sangat merawat rabun ni, boleh menyebabkan Lazy Eyes. Apa kebenda Lazy Eyes tu...Malas sangat ke mata tu. Balik rumah teruslah akak google apa itu Lazy Eyes. 


Lazy Eyes





Apa Itu Lazy Eyes/ Ambliopia




Kemampuan penglihatan yang buruk pada salah satu ataupun kedua mata yang disebabkan oleh cacat pada perkembangan penglihatan normal semasa kanak-kanak dapat menyebabkan kondisi seumur hidup yang disebut “lazy eye” atau mata malas



Mata Malas (Ambliopia) adalah kurang jelasnya penglihatan akibat perkembangan penglihatan yang tidak sempurna dalam otak. Otak manusia memerlukan stimulasi visual untuk berkembang sepenuhnya.Otak akan memilih untuk menggunakan mata yang lebih jelas penglihatannya berbanding dengan mata yang kurang jelas penglihatan. Ini akan menyebabkan mata yang lemah itu akan menjadi semakin lemah dan h dan mengurangkan kemampuan penglihatan sekiranya tidak di rawat dari awal. Pada saat perkembangan anak sejak lahir hingga usia 8 tahun, apapun yang menghalangi atau menggangu jelasnya penglihatan dapat menyebabkan ambliopia. Penyebab umum termasuk ukuran kacamata tinggi (contohnya astigmatisma, hiperopia dan miopia), mata juling (strabismus), atau apapun yang menghalangi aksis visual pada satu mata (contohnya kelopak mata turun, katarak anak). Mata malas (ambliopia) biasanya hanya mempengaruhi satu mata, tetapi apabila kedua mata kurang mendapat visual yang baik dan jelas untuk jangka masa  yang berkepanjangan, kondisi dapat timbul pada kedua mata. 



Sebenarnya selain dari tubuh badan kita, mata juga memerlukan supplemen untuk memastikan ia sentiasa sihat. Supplemen yang boleh di amalkan untuk memastikan mata sentiasa sihat adalah Carotomax.

Carotomax Shaklee



Carotomax mengandungi 6 jenis karotena, di ekstrak dari sayuran, buahan yang kaya sifat anti oksidan seperti rumpai laut, tomato, biji anggur, brokoli, marigold, epal, kentang, minyak sawit dan lain2.



Antara Manafaat Carotomax



1. Lebih Selamat Dari Vitamin A


Penemuan terawal vitamin adalah pada tahun 1912 iaitu Vitamin A. Di dapati juga pengambilan berlebihan Vitamin A akan menyebabkan toksisiti. Walaubagaimanapun ahli saintis menemui beta karotena pada tahun 1932, satu prekursor Vitamin A dan beta karotena di dapati selamat untuk pengambilan

2. Mempertingkatkan Penglihatan


Ia menghasilkan "ungu visual" yang membolehkan kita mengekalkan penglihatan dalam gelap. Mempertingkatkan masalah penglihatan seperti rabun malam, rabun dekat, presbyopic, astimatism, xerophthalmia, kelesuan mata, glaucoma, katarak, floaters dan eye bags.

3. Meredakan Penyakit Kulit


Pengambilan yang banyak akan melegakan masalah kulit seperti psoriasis, senile plaque, kulit kering, kulit ugur, jerawat dan akne. Penggunaan luaran untuk merawat pustule, scabies, akne dan ulser kulit

4. Melindungi Epithelial


Ia memelihara lapisan luar kornea, rongga oral, usus, perut, paru-paru, bronkus, pundi kencing, ovari semasa disintegrasi tisu, merawat ulser saluran usus

5. Melawan Kanser Dan Oksidasi


Pengambilan kerap beta karotena mengukuhkan sistem imun, melambatkan penuaan dan menyekat aktiviti bahan kanser dan menghalang pembentukan sel-sel kanser. Ini akan mengurangkan risiko kanser, terutama sekali kanser paru-paru dan payudara. Ia juga mengurangkan radikal bbas dan menyingkirkan sel-sel mati yang teroksida.

6. Menghalang Infeksi


Merangsang enzim membunuh kuman, menyekat dan mempertingkatkan kondisi penyakit sistem respiratori paru-paru, batuk, hepatitis, astha, flu dan selsema

7. Menggalakkan Perkembangan Normal dan Sihat


Merangsang perkembangan kanak-kanak/remaja, menguatkan tulang, melindungi rambut, kulit, membran mukosa, gigi sihat, gusi dan sistem reproduksi (penghasilan sperma yang sihat)


Untuk mendapatkan Carotomax Shaklee anda bolehlah;

☏ Pm/sms/whatsapp :  012 3945670 (Kak Izzah) 

✉ Email : nurizzah7374@gmail.com

FB : Nur Izzah Samsudin

Fanpage : Lovelymamashop 

Atau

Untuk Beli Online boleh klik di bawah




COD : Shah Alam, Klang, Bandar Sunway, Subang, Kota Kemuning, Bukit Kemuning, Jalan Kebun, Bukit Naga dan Kampung Jawa

Konsultansi percuma secara ekslusif akan di berikan dengan setiap pembelian.


TAMPIL SIHAT DAN CANTIK 


    Anda Adalah Keutamaan Kami

    LinkWithin

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...