Saturday 21 February 2015

Tip Untuk Pastikan Sentiasa Rasa Kenyang Semasa Diet Supaya Diet Anda Tidak Ke Laut

Assalamualaikum,

Dalam badan kita terdapat beberapa jenis hormon, yang mempunyai fungsinya yang tersendiri. Bagi mereka yang tengah berdiet, hormon Leptin amat memainkan peranan dalam proses diet anda.

Hormon Leptin


Hormon Leptin adalah hormon yang yang dirembeskan oleh sel lemak yang memberi signal "aku sudah kenyang" kepada badan dan merangsang pembakaran lemak. Walaubagaimanapun, kadang-kadang hormon leptin ini tidak berfungsi dengan sebaiknya, yang menyebabkan anda masih terus ingin makan dan lemak sedia ada langsung tiada rangsangan untuk di bakar.

Signal Kenyang


Berikut adalah berapa tip untuk memastikan hormon leptin dapat di manfaatkan dengan sebaiknya;


  1. Jangan makan apapun selepas makan malam dan pastikan anda jarakkan selama 12 jam dengan masa sarapan pagi. Contohnya jika anda makan malam pada waktu 6 petang, anda perlu bersarapan selepas jam 6 pagi.
  2. Jarakkan tempoh sekurang-kurangnya 3 jam selepas makan hingga anda tidur. Badan manusia diprogramkan untuk berhenti dari mengisar makanan ketika tidur dan menggunakan (membakar) lemak yang ada ketika tidur di samping menggunakan nutrisi yang lain untuk membaikpulih dan membina semula sel-sel badan ketika rehat.
  3. Makan protein untuk sarapan. Ia akan bertahan lebih lama di dalam perut jika di bandingkan dengan karbohidrat. Ini akan mengelakkan anda menjadi lapar dengan lebih cepat.
  4. Di siang hari, pastikan jarak 5 jam sekurang-kurangnya di antara waktu makan yang lain. Di antara tempoh itu, anda di galakkan mengambil air kosong semata-mata.
  5. Kurangkan pengambilan karbohidrat ringkas seperti nasi, kuih-muih, minuman manis, roti dan lain-lain. Lebihkan karbohidrat kompleks berserta serat seperti sayuran dan anda juga haruslah lebihkan pengambilan protein.
  6. Gunakan pinggan yang kecil supaya mudah untuk anda kurangkan jumlah makanan yang di ambil. Kunyah perlahan-lahan.
  7. Atasi keadaan stress dengan sebaiknya dan lakukan senaman secara berkala. Senaman akan meningkatkan perembesan serotonin di otak, sejenis bahan yang akan menceriakan anda.
  8. Tidur secukupnya iaitu antara 7-8 jam sehari.
Jom kita manafaat tip di atas untuk memastikan diet kita berjaya.


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...