Tuesday 10 December 2013

Lecitin Shaklee




Lecithin Shaklee diasaskan daripada sumber soya yang mana soya adalah merupakan sumber lecithin yang paling kaya dan bebas kolesterol. Lecithin tidak dapat di hasilkan dari badan, oleh kerana sistem badan kita memerlukan lecithin maka perlulah kita mengambilnya dari sumber luar.

Lecithin merupakan pengemulsi lemak yang mana ia mempunyai kesan melekat pada lemak dan menyebabkan lemak yang baru akan terapung di dalam darah dan ini mencegah lemak daripada melekat pada dinding membran.Lecithin bukan sahaja berfungsi untuk memecahkan lemak di dalam badan bahkan ia mempunyai lebih banyak lagi khasiatnya.

Khasiat Lecithin Shaklee

1. Lecithin bertindak sebagai pelarut untuk kolesterol, triglycerides dan lemak-lemak yang lain. Ia membantu mencegah penyakit seperti tekanan darah tinggi, strok, penyakit jantung, arteri yang mengeras.  Sesetengah pakar mengesyorkan pengambilan 6,000 - 7000 mg sehari jika kita berhadapan dengan penyakit tersebut.

2. Lecithin memainkan peranan utama dalam penyerapan zat2 penting dari saluran darah ke dalam sel2 badan. Tanpa lecithin yang mencukupi membran sel akan mengeras dan seterusnya menyukarkan penyerapan zat. Banyak faktor2 lain yang menyebabkan membran sel mengeras seperti pencemaran bahan kimia, bahan2 metal, dadah, food additivves, pesticides dan sebagainya. 

3. Lecithin bertindak sebagai pengemulsi lemak (membakar lemak). Lecithin mampu membakar lemak dengan lebih cepat jika di sertai dengan senaman. Pengambilan lecithin 4,000mg sehari pasti akan membuahkan hasil.

4. Lecithin membantu mengurangkan atau mencegah penyakit berkaitan hati.

5. Lecithin merupakan sebahagian dari unsur yang mengelilingi fiber saraf. Tanpa lecithin fungsi saraf kurang efisien. Sebab itu mereka yang menderita penyakit akibat multiple sclerosis, fibromyalgia, tekanan, PMS dapat merasakan kesan yang positif selepas mengambil lecithin.

6. Lecithin membantu sistem imunisasi dengan membalut sel darah merah dan seterusnya memberi perlindungan dari serangan virus, kuman dan bakteria. Lecithin juga melindungi sel dari teroksida.

7. Lecithin juga di kenali sebagai makanan otak dan saraf. Ia membantul sel otak berkembang. Lecithin berupaya mengurang penyakit nyanyuk dan Alzheimer's disease. Pakar menyarankan pengambilan 7,000 mg sehari untuk memulihkan sistem ingatan.

8. Lecithin juga di katakan sumber hormon neurotransmitter di mana ia menggalakkan proses tidur, yang mana kekurangan hormon ini akan menyebabkan penyakit imsomnia.

9. Lecithin adalah asid lemak yang perlu dalam penjagaan paru2 kerana kebolehannya mencairkan mukus dan mencegah iritasi. Ia amat berguna untuk mereka yang menghidap  alergi, hay fever, athma, bronkitis dan emphysema.

10. Lecithin bertindak sebagai pelincir bagi sendi dan membantu dalam penjagaan buah pinggang/

11. Lecithin adalah zat untuk kecantikan. Ia perlu untuk menghasilkan rambut yang sihat, berkilat, kulit yang lembut gebu dan mencegah eczema.

12. Lecithin juga di perlukan dalam penghasilan pelbagai hormon seperti epinephrine, sebab tu ianya amat berguna dalam mengurangkan atau mencegah PMS dan gejala menopous.

13. Lecithin bersama unsur2 lain di gunakan untuk membuat BILE. BILE berfungsi untuk mencairkan lemak. Pengemulsian ini memudahkan penyerapan zat seperti vitamin A,D, E & K.

Jom pm/sms/whatsapp 012 3945670 untuk dapatkan Lecithin dan konsultansi free

 








LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...