Monday 16 June 2014

Dehidrasi

Assalamualaikum,

Tak lama lagi bulan Ramadan akan menjelma....biasanya kalau dah nak masuk bulan Ramadan ni, cuaca selalunya akan jadi panas terik. Badan pun selalu berpeluh terutama sekali bagi mereka yang sentiasa di luar rumah. Jadi pastikan anda minum air yang secukupnya untuk menggelakkan terjadinya Dehidrasi. 




Apa itu Dehidrasi

Dehidrasi adalah gangguan dalam keseimbangan cairan ataupun air yang terdapat pada tubuh. Yang mana apabila pengeluaran air atau cairan lebih banyak daripada pemasukan cairan. Kehilangan cairan tubuh disertai dengan adanya gangguan keseimbangan pada zat elektrolit tubuh. Dehidarasi terjadi apabila badan;

    ♥ Kekurangan zat natrium
    ♥ Kekurangan air
    ♥ Kekurangan natrium dan air. 

Terdapat beberapa tahap dehidrasi iaitu;

Dehidrasi Ringan
Dehidrasi ringan adalah apabila badan kehilangan cairan antara 2-5% dari berat badan. Antara tanda-tanda dehidrasi ringan adalah seperti mulut dan bibir kering, kulit mengering, denyut jantung meningkat, kering tekak dan sakit kepala.

Dehidrasi Sedang
Dehidrasi Sedang adalah apabila badan kehilangan cairan sekitar 5% dari berat badan. Tanda-tanda dehidrasi sedang antara lainnya adalah seperti mengantuk, pitam, otot menjadi lemah, mata kering, haus, air kencing yang sedikit dan pekat, silau bila melihat cahaya dan suhu tubuh meningkat.

Dehidrasi Berat
Dehudrasi Berat adalah apabila badan kehilangan cairan sekitar 8% dari berat badan. Antara tanda d-tanda dehidrasi berat yang lain adalah apabila urine berwarna kuning gelap, hipertensi, badan menjadi dingin, cramp otot, tubuh badan menjadi agak lemah, lidah menjadi bengkak, mata cekung, menggigil, penurunan fungsi ginjal, kulit menjadi kering, pitam @ pengsan.

Penyebab Dehidrasi

1. Muntah, kerana muntah dapat menghilangkan cairan dalam tubuh dalam jumlah besar.
2. Olahraga yang berlebihan yang tidak di seimbangi dengan pengambilan air yang mencukupi
3. Sinar panas cahaya matahari.
4. Diet yang ketat
5. Pengambilan ubat-ubatan dalam jangka masa yang lama

Berikut antara tanda-tanda anda di serang dehidrasi

1. Mulut kering dan lidah bengkak

Mulut kering dan lidah menjadi sedikit bengkak adalah signal tubuh mengalami dehidrasi. Cara terbaik untuk menghindari dehidrasi adalah minum ketika haus. Tapi jika sudah minum masih ada tanda-tanda dehidrasi, mungkin ada penyebab yang lain

2. Urine berwarna kuning pekat

Jika tubuh mengalami dehidrasi, ginjal akan cuba menghentikan produksi urine. Akibatnya urine akan berwarna menjadi lebih gelap atau kuning pekat.

3. Sembelit (sukar buang air besar)

Ketika tubuh cukup air, makanan yang dimakan akan bergerak bebas. Usus besar (kolon) akan menyerap air dari makanan yang dimakan dan kemudian akan di keluarkan melalui sistem perkumuhan

Apabila ketika mengalami dehidrasi, sisa kumuhan akan menjadi keras dan kering. Hasilnya adalah sembelit.

4. Kulit menjadi kurang elastik

Dalam keadaan normal, jika kita mencubit kulit di tangan dan dilepaskan ia akan kembali menjadi normal. Akan tetapi ketika kulit mengalami dehidrasi, apabila kulit dicubit dan dilepaskan akan lambat menjadi normal.

5. Jantung Berdebar-debar

Jantung memerlukan tubuh badan yang sihat dan normal untuk berfungsi dengan elok. Jika terjadi penurunan aliran darah dan perubahan kadar elektrolit di sebabkan dehidrasi, biasanya jantung akan berdebar-debar.

6. Cramp otot atau Kejang-kejang
Meski belum diketahui pasti bagaimana dehidrasi mempengaruhi fungsi otot tapi di katakan berkait rapat dengan ketidakseimbangan elektrolit. Elektrolit seperti natrium dan kalium adalah ion  yang membuat otot bekerja.

7. Pening @ Pitam

Dehidrasi juga bisa menyebabkan pening  atau pitam. Salah satu tanda-tanda dehidrasi adalah tubuh merasa melayang ketika bangun dari posisi duduk atau tidur.

8. Lelah

Dehidrasi kronis akan membuat tekanan darah rendah dan kurang pengaliran oksigen ke jantung. Tanpa oksigen yang cukup, otot dan fungsi saraf akan bekerja lambat sehingga kita mudah lelah.

9. Air mata kering

Air mata digunakan untuk membersihkan dan membasahi mata. Jika cairan di tubuh kurang, boleh membuatkan pengaliran air mata terhenti.

10. Badan selalu merasa kepanasan

Air memainkan peranan penting dalam pengawalan suhu tubuh. Ketika tubuh mulai panas kulit akan mula berpeluh. Dengan berpeluh, suhu tubuh akan turun semula. Saat mengalami dehidrasi, tubuh akan berhenti mengeluarkan peluh yang mana akan membuat badan mula merasa kepanasan.

Bagi mereka yang mengalami dehidrasi dan ingin menggelakkan diri dari terkena dehidrasi eloklah mengambil minuman isotonik seperi Performance Drink Shaklee.

 

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...